يکي از اين موارد حضور محمد باقر قاليباف ،شهردار تهران در برنامه تلويزيوني تهران 20است زماني که طبق ادعاي خودش بايد تونل توحيد به بهره برداري رسيده بود ،اما... .
به گزارش ايسنا،شهردار تهران با حضور در برنامه تلويزيوني تهران 20 ضمن پرداختن به ويژگيها و مختصات تونل توحيد به عنوان بزرگترين پروژه تاريخ مديريت شهري کشور، از اعتماد مردم به عنوان مهمترين سرمايه اجتماعي شهرداري تهران سخن گفت و با تقدير از زحمات بسيجي وار فرزندان متخصص کشور، از افتتاح تونل توحيد در چند روز آينده خبر داد.
قاليباف در آغاز سخنانش در پاسخ به اين سوال که آيا شما از ترافيک تهران خسته نيستيد؟، گفت: بنده هم به عنوان يک شهروند تهران از اين مشکل خستهشدهام. مردم در بعضي از کلانشهرها در سطح خوبي زندگي ميکنند و آلودگي هاي زيست محيطي و ترافيک ندارند . در مواردي اين اتفاق ممکن است به دليل مسائلي همچون کنترل جمعيت و نوع آب و هواي منطقه باشد اما در کشورهايي که موارد اينچنيني وجود ندارد، اين مسئله با ايجاد امکانات مناسب در زيرزمين ايجاد شده است، يعني براي برخورداري از زندگي خوب و راحت در سطح زمين، به فکر ايجاد امکانات و تاسيسات در زيرزمين افتادهاند و در اين حوزه وارد عمل شدهاند.
وي افزود: اگر مساله استفاده از فضاهاي زيرزميني مخصوصا در کلانشهرهاي چند ميليون نفري لحاظ نشود، هيچ وقت توسعه پايدار محقق نخواهد شد.
قاليباف سپس با اشاره به دغدغههاي شهروندان تهراني گفت: مردم همواره از ما ميپرسند چرا يک روز شهرداري معابر شهري را درست و پيادهروها را بازسازي ميکند، اما فرداي آن روز نهادهايي چون اداره برق، گاز، مخابرات، آب و يا خود شهرداري مجددا در همانجا کندهکاري ميکنند؟ در جواب اين سوال بايد گفت تا سطح زيرين شهر را درست نکنيم، اين مسائل درست نخواهد شد به همين دليل ما نيازمند احداث تونل تاسيساتي در شهر هستيم.
شهردار تهران با بيان اينکه متاسفانه امروز در بحث احداث تونل و کانال تاسيساتي جايگاه چندان بالايي در دنيا نداريم، گفت: 200 سال از پايتخت شدن تهران ميگذرد اما در بحث کانال تاسيساتي هنوز در مرحله مصوبات هستيم که اين امر نيز مغفول مانده است.
وي با تاکيد بر ضرورت کار بيشتر در بخش احداث تونلهاي تاسيسات، فاضلاب، پارکينگ، سيستمهاي حمل و نقلي از جمله شريانهاي درونشهري، بزرگراهها و ... در فضاهاي زير سطحي تهران گفت: ما در شهرداري روي اين مسائل کار ميکنيم. هرچند به تونل تاسيسات کمتر پرداخته شده است اما از چندي پيش در منطقه 22 تهران به عنوان منطقه پايلوت کارهايي را شروع کردهايم و قصد داريم با جديت اين نياز ضروري شهر را در ساير مناطق تعميم دهيم.
شهردار تهران با تاکيد بر توجه به کميت و کيفيت کارهاي عمراني در تهران، به وجود منطق بسيجي در اقدامات شهرداري اشاره کرد و گفت: منطق بسيجي، آرمانخواهي صرف نيست بلکه آرمانخواهي و عقلانيت در کنار کار توام با عشق، شالوده واقعي منطق بسيجي است. اين منطق ميتواند در حوزههاي متعدد فرهنگي، اجتماعي و ... آثار و کارکردهاي بسياري داشته باشد.
قاليباف فرهنگسازي را ويژگي اصلي تمامي فعاليتها در شهرداري تهران توصيف کرد و گفت: مردم ولينعمت ما هستند و ما خود را ملزم ميدانيم در برابر حقوقي که مردم دارند، پاسخگو بوده و در راستاي تحقق آن گام برداريم.
شهردار تهران در بخش ديگري از سخنانش به ويژگيهاي خاص تونل توحيد اشاره کرد و گفت: کار در زيرزمين براي تهران ضرورت دارد و بر اين اساس ضمن راهاندازي دو تونل رسالت و توحيد، عمليات احداث تونل ديگري از بزرگراه صدر به بزرگراه نيايش آغاز شده که شرق و غرب تهران را به هم وصل خواهد کرد.
وي اضافه کرد: تونل ديگري نيز از سه راه امين حضور به سمت بزرگراه امام علي (ع) در حال ساخت است که در مجموع اين تونلها منجر به کاهش مشکلات ترافيکي، آلودگيهاي زيستمحيطي و ... در کلانشهر تهران ميشود.
شهردار تهران در بخش ديگري از سخنانش با طرح اين موضوع که با ساخت تونل توحيد، اهداف متعددي را پيگيري کردهايم، گفت: اين تونل دو اتوبان بزرگ چمران و نواب که به صورت اصولي به يکديگر متصل نبودند را به هم وصل ميکند که اتصال ايجاد شده در کاهش بار ترافيکي تهران اهميت زيادي پيدا خواهد کرد، مخصوصا از زماني که فرودگاه امام خميني (ره) در محل فعلي به بهرهبرداري رسيد، ترددهاي شمالي – جنوبي در معابر اين محدوده افزايش چشمگيري يافت.
شهردار تهران افزود: بحث ديگر مربوط به ترافيکي است که اين مسير به معابر ديگري همچون بزرگراههاي يادگار امام، مدرس و ... تحميل ميکرد. ترافيک اين محدوده در مناطق ديگر هم توزيع ميشد و در آنها هم ايجاد مشکل ميکرد. همين ترافيک باعث اتلاف وقت شهروندان ميشد. آلودگيهاي زيست محيطي، اتلاف سوخت، هدر رفتن زمان مفيد و مسائل ديگري هم که وجود داشت، ضرورت احداث تونل توحيد را بيش از پيش کرد.
شهردار تهران به گزينههاي متعدد پل، تقاطع غير همسطح، تونل و ... براي رفع مشکل تردد در اين محدوده اشاره کرد و گفت: کار در وسط شهر ويژگيها و الزامات خاص خود را دارد. به همين خاطر گزينه تونل با توجه به جميع جهات مورد قبول قرار گرفت. يکي از دلايل اصلي ترجيح دادن تونل به پل و ساير گزينههاي حمل و نقلي، جنبه اقتصادي آن بود. در واقع احداث تونل به لحاظ اقتصادي به صرفهتر بود و از آنجا که هزينه رفع معارضين ملکي و تاسيساتي را در بر نداشت، به طبع تا چندين برابر هزينهها را کاهش داد.
شهردار تهران به برخي انتقادات که از پرهزينه بودن ساخت تونل نسبت به گزينههاي ديگر حکايت داشت، گفت: هزينه احداث پل در داخل شهر بسيار بيشتر از تونل است. اگر ما ميخواستيم در اين محدوده پل بزنيم، بايد معابر اطراف آن را تعريض ميکرديم که اين امر با توجه به وجود معارضين متعدد اداري و تجاري برايمان بسيار پرهزينه تمام ميشد. وراي تمام اين دلايل، بايد متذکر شد تونلها در بحث پدافند غير عامل هم داراي کارکرد موثري هستند و در مواقع خطر از جمله وقوع زلزله و ... ميتوان از آنها استفاده کرد.
قاليباف تونل توحيد را نمونهاي واقعي از تلاش شبانهروزي متخصصان و کارگران دانست و گفت: در حالي که دستگاههاي پيشرفته حفاري (TBM) حداکثر سطح مقطعهايي به قطر 15 متر را حفاري ميکنند، اما براي احداث تونل دوقلوي توحيد که 35 متر عرض حفاري آن بود، اين پروژه با نيروي دست کارگران انجام شد زيرا هيچ دستگاهي نيست که بتواند چنين سطح مقطعي را حفر کند.
وي ادامه داد: تونل توحيد از چند جهت اهميت دارد؛ در اين طرح مهندسان گمنام، بسيجيوار با عشق به ميدان آمدند و هيچ يک از نيروها، از کارگر گرفته تا مهندسان از هيچ تلاشي فروگذار نکردند. من به دليل مسئوليت هايي که سالها در حوزه سازندگي و بطور مثال در قرارگاه سازندگي داشتم، کارهاي عمراني زيادي را مديريت کردهام اما واقعا هيچ سازهاي را سراغ ندارم که در محيط درون شهري و در عرض يک روز، بيش از 2500 متر مکعب کار بتنريزي انجام شود. اين حجم بالغ بر 1000 تن سيمان و 350 تن آرماتور است که فقط در يک روز مورد استفاده قرار گرفته است. اين يعني همه نيروها با منطق بسيجي وارد عرصه کار شدند و آرمانخواهي و عقلانيت و عشق را در کنار هم معنا کردند.
وي به پاسخگو بودن مديريت شهري در برابر شهروندان اشاره کرد و گفت: ما شفاف وارد کارزار عمل شدهايم. براي تمام پروژههاي خود روزشمار گذاشتهايم تا در قبال کارهايي که انجام ميشود، مکلف به پاسخگويي باشيم. اما در مورد زمان احداث تونل توحيد که حجم عمليات آن در تمام ابعاد سه برابر تونل رسالت است بايد بگويم در حالي که تونل رسالت 11 سال طول کشيد تا به بهرهبرداري برسد، تونل توحيد در زماني حدود 29 ماه آماده افتتاح شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ، شهردار تهران با تاکيد بر اهميت کارکرد هاي اجتماعي پروژه هاي شهري گفت: مردم هر لحظه تغييرات تونل را از نزديک مشاهده ميکنند. آنها خود متوجه ميشوند از صبح که از اين مسير ميگذرند تا عصر که بازميگردند، چقدر فضا عوض و کارهاي جديدي انجام شده است. اين امر اعتماد مردم به مسئولان را بالا برده و ايجاد مشارکت اجتماعي ميکند. درواقع ما شفاف به آنها ميگوييم که کار در چه مرحلهاي است و همين شفافسازي باعث اعتمادسازي ميشود. مردم بعضا در ترافيک معابر اين محدوده حرکت ميکنند اما يک نفر هم به وضع موجود اعتراض نميکند، چون مي دانند در قبال هزينه اي و وقتي که از دست مي دهند چه بدست مي آورند.اين نوع ارتباط با بدنه جامعه اعتماد مردم به مديران و مشارکت شهروندان را بدنبال دارد.
وي افزود:البته اي کاش اين اعتمادسازي در تمام حوزهها صورت ميگرفت؛ ما بايد در هر اقدامي، روشن و واضح با مردم حرف بزنيم، براي هر پروژهاي زمان مقرر و نتايج آن را اعلام کنيم. به طور مثال اين روزها بحث لايحه هدفمند کردن يارانهها را داريم که اگر مردم بدانند در نهايت اين طرح چه فوايدي دارد و ضامن اجراي آن پاسخگوي تبعات آن است، حاضرند مشکلات احتمالي را تحمل کنند.
قاليباف در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه من کوچکترين عضو خانوادهاي بودم که کار تونل توحيد را انجام داد، گفت: اين پروژه عظيم شهري با سرمايه، دعاي خير و حمايت و تحمل مردم به ثمر نشسته است.
از سوي ديگر، بايد تلاش صادقانه حدود 4 هزار کارگر و متخصص در سه شيفت کاري آن هم در يک محيط بسته را مدنظر قرار داد و به آنها يک خستهنباشيد گفت، به همين جهت قصد داريم روز شنبه طي جشني از اين زحمتکشان تقدير کنيم. ضمنا جا دارد در همين فرصت فوت يکي از جوانان فعال که در حادثه نشست زمين جان باخت را تسليت بگويم. من دست تمام کارگران و مهندسان زحمتکش اين پروژه که آمدند و عاشقانه کار کردند را ميبوسم.
وي اين پروژه بزرگ شهري را به مقام معظم رهبري، مردم تهران، خانواده شهدا و کساني تقديم کرد که دغدغه پيشرفت کشور را دارند و بار ديگر از عدم توجه به مديريت واحد شهري انتقاد کرد.
قاليباف گفت: امروز واقعا در اين حوزه گام موثري برداشته نشده است. اي کاش به اين وصيت امام خميني(ره) توجه کنيم که فرمودند دولت در کارهايي وارد شود که مردم نميتوانند انجام دهند، يعني اينکه در غير اين صورت کارها بايد به مردم واگذار شود اما متاسفانه کار خاصي در اين رابطه انجام نشده است. البته سالهاي سال اتفاقي خاص در حوزه مديريت يکپارچه شهري رخ نداده است و اين امر کار را کمي سخت ميکند.
وي در پايان از ضرورت توجه به خواستهها و مشکلات مردم و گذشتن از دغدغههاي شخصي سخن گفت و افزود: ما بايد به دغدغههاي مردم که ولينعمتان مسئولان هستند، توجه داشته باشيم.
با توجه به سخنان شهردار تهران شايد اين پرسش پيش بيايد که چرا تمام صحبت هاي وي را آورده ايم .يکي از دلايل اين کار اخلاق حرفه اي ميراث آريا(chtn) و ديگر اينکه به رغم تکرار تمام اين حرف ها آنچه را که شهروندان مشاهده مي کنند به گونه ديگري است .چرا که بسياري از همان کندن هاي مجددي که وي در سخنانش ذکر کرده است حاصل عدم کارايي و غيرحرفه اي بودن آنها است چرا که در برخي از سطوح شهر شاهد اين بوده ايم که کنده شدن مجدد ربطي به آب وگاز وبرق نداشته است بلکه عوض شدن سنگ فرش خيابان يا پياده راه پس از مدت کوتاهي بوده است.
از سوي ديگر بايد اين پرسش را از شهردار پرسيد که آيا به رغم دانستن اين نکته که بزرگترين سرمايه اعتماد مردم است آيا از اين سرمايه درست استفاده کرده ايد ويا آن را حفظ کرده ايد./100
انتهای پیام/